Brev:
Den første grød og dagssøvn
26. februar 2016
Alder:
4 mdr.
Den første grød og dagssøvn
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst.
Det er lykkes os at få ham til at tage længere søvnstræk om natten og få ham til at holde sig vågen i knap 2 timer ad gangen om dagen.
Vi arbejder også med tre lure dagligt, og det får han hver dag.
Vi skal dog ud til barnevognen efter de obligatoriske 40 minutter og trille med barnevognen i ca 15 minutter for så ofte at skulle derud flere gange igen. Vi stiler efter at de to første lure skal være 2 timer for, at han og dagen kan hænge sammen.
Jeg kan ikke finde ud af om jeg gør noget forkert i forhold til når han puttes. Han bliver svøbt i sin dyne, spiser det han nu kan imens han ligger og blunder, det gør han allerede efter de først par tår han tager. Det gør så at når han er færdig med at spise, så sover han og bliver derfor lagt i barnevognen i sovende tilstand. Jeg ved man siger at barnet skal kunne registrerer hvor det bliver lagt, men hvis han skal det, så kommer han til kun at spise ca 50 ml og så sover han jo ganske kort.
Vi havde en periode hvor han blev lagt vågen i barnevognen og fik flasken der, når han ikke kunne spiser mere, skete det ind i mellem at han blev rigtig ked af det. Vi sang for ham og holdte ham i hånden og når han faldt i søvn sov han 2,5 time i streg uden opvågning. Jeg kan ikke finde ud af om det er det vi skal tilbage til? Jeg er dog bekymret for om han sov så godt fordi han indimellem havde været igennem en grædetur på op til 10 minutter.
Har du nogle ideer til hvordan jeg kan håndtere madning og putning i dagtimerne?
Vores søn vejer 9 kg og er godt 4 mdr gammel. Han er begyndt at "spise os ud af huset" og der er begyndt at komme nætter hvor han melder sig ret ofte (ca hver 3. time). Han rækker armene ud og siger "mh mh mh" når vi spiser eller laver mad. Derfor er vi begyndt at præsentere ham for "den første grød" lavet af hirse og så smider vi æblemos, mme og fedtstof i og vand af kop. Han får det til frokost og startede med 2 skefulde og er nu oppe på 5-6 skefulde over 5 dage. Hans mave er bare begyndt at drille nu. Før havde han afføringen 1 gang dagligt. Nu kan der godt gå en dag uden og så er der nogle dage hvor det er små bleer som han skal arbejde for og konsistensen er mere træg.
Jeg har mest bare lyst til at droppe grøden, men han får jo mere og mere brug for den faste føde. Allerede nu elsker han de faste måltiderne og han spiser omkring 1300-1400 ml mme på et døgn og der er taget en del til de sidste ca 10 dage.
Jeg tænker på hvordan vi skal håndtere det og om det er normalt at maven lige skal "tune inde" på grøden? Skal vi holde en pause eller hvad skal vi gøre?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner
Babys mor